Scoutdräkten och märken

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har. Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. Varje medlem får kårmärket med Drotten gnotten, Spårare och Upptäckare för även ett terminsmärke. Scouterna får även bevismärken när scouten visat att de klarar av att hantera kniv, yxa och såg på ett säkert sätt.  Märkesutdelning sker normalt sett en gång till våren och på terminsavslutningen på hösten.  Vissa andra märken som tillhör scoutdräkten får scouterna köpa till själva så som Eu-märket, Sverigemärket och Internationella pojk-/flickscoutmärket.

Vill du veta mer om märken eller se en bra översikt? Då kan du ladda ner broshyren Märkbart. Scoutdräkten och märken finns att beställa i scoutshoppen där du även kan köpa andra användbara prylar och snygga profilkläder.

Mer om märken och var de ska sitta

Kårmärket ska sitta överst på vänster ärm

Åldersgruppmärket t.ex. Spårarmärket sätter du på höger ficklock under den broderade logotypen

Deltagandemärken är märken som påminner om terminens om gått. De ska sitta under Kårmärket på vänster ärm.

De tre bevismärkena ”kniv”, ”Yxa- och såg”, samt ”Simmärket”  har alla silverfärgad kant.  De sys fast överst på vänster ärm direkt under deltagandemärkena.

Sverigemärket och EU-märket ska sitta överst på skjortans högra ärm

Internationella pojk-/flickscoutmärket ska sitta i ringen som bildas av Sverigemärket och EU-märket på höger ärm

Övriga märken

• Lägermärke – När scouterna åker på läger eller hajk delas det också ibland ut märken. Dessa sätts på höger arm.
  • Intressemärken – Intressemärken ges när avdelningen arbetat lite extra på en kunskap eller ett intresse. t.ex. producera film eller fördjupning i sjukvård. De har alla en liten udd med en färgprick i.  De sys fast under bevismärkena på vänster ärm.